Ed van der Nol van Ed-Interim
Toelichting checklist marketing
1. Doelgroepen (in-&extern)
Marketing draait om het verbinden met doelgroepen. Een geïntegreerde marketingconceptie is daarbij onontbeerlijk.
Als binnen de organisatie niet dezelfde beleving aanwezig is als je bij (externe) doelgroepen en klanten wilt bereiken, loop je eigenlijk altijd achter de feiten aan.
2. Behoeften/Wensen
Ken je de werkelijke behoeften en wensen van (externe) doelgroepen en klanten? Ken je die ook van de interne doelgroepen en klanten?
Dat laatste is minstens zo belangrijk als het eerste. Bij marketing draait alles om emotie en beleving. Dat is een organisch proces.
3. Tone of voice/Emotie
Alle leden van de organisatie (managers en medewerkers) dienen per project of overall te weten en voelen welk geluid de boventoon moet voeren. Iedereen moet hierin gecoacht worden.
Daarmee wordt uniform gedrag opgebouwd waardoor iedereen altijd en overal een perfect visitekaartje wordt.
4. Beleving Organisatie
Beleving is niet bij ieder mens hetzelfde. Bij de een komt het vanzelf. Bij een ander moet het opgewekt worden.
Omdat marketing draait om verbinding met doelgroepen en klanten, is het essentieel dat binnen de organisaties ook verbondenheid aanwezig is. Doelgroepen en klanten voelen dat.
5. Monitoring Beleving
Om te weten of de beleving in- en extern goed is moet er gemonitord worden.
Dit vraagt ook om het stimuleren van positieve energie (een goed en gemeenschappelijk gevoel).
Om dit te integreren in de organisatie moet dit onderdeel van de cultuur worden.
6. Beleving --> Verbinding
Beleving is nog geen verbinding. Maar is wel nodig om tot verbinding te komen.
Het publiceren en promoten van gelikte teksten, video's e.d. is niet voldoende.
Doelgroepen en klanten moeten in hun contacten met de organisatie de echtheid herkennen van wat de organisatie uitdraagt.
7. Beleving Upgrades
Door middel van feedback en ervaringen van doelgroepen en klanten kan de organisatie zichzelf in de spiegel aankijken.
Hiermee kunnen aanpassingen plaatsvinden.
Maar tevens kunnen andere mogelijkheden om de beleving te verbeteren worden onderzocht.
8. Beleving Innovatie
Dat onderzoek leidt tot innovatie.
Een proces dat altijd op de agenda moet staan.
Tevens moeten de ervaringen uit dat proces intern en extern gedeeld worden. Hiermee worden eigenschappen getoond die passen bij beleving en verbinding. Zoals kwetsbaarheid en openheid.
Beleving nastreven
Beleving bij interne en externe stakeholders, klanten en doelgroepen.
Oog voor het grote plaatje
Stem marketing af op het grote plaatje, dan valt de rest ook op z'n plaats.
Lerende organisatie zijn
Goede marketing leidt tot een continu leer- en groeiproces.
De beleving van een organisatie is afhankelijk van de kwaliteit van haar marketing
Marketing opent de deuren en vensters van elke organisatie
Op abstractieniveau is dit in grote lijn het speelveld van de marketing binnen een organisatie. Bij sommige organisaties, projecten of situaties kunnen stappen 1 en 2 omgewisseld worden, maar dat komt relatief weinig voor.
De alledaagse interne en externe marketing wordt ingericht op basis van bovenstaande stappen en speelveld.
Processen, procedures, tools en geld (kapitaal, vermogen) zijn altijd ondersteunend. Het draait om beleving en verbinding.
Een organisatie moet in staat zijn om voor verschillende soorten stakeholders, klanten en doelgroepen alle stappen daarop aan te passen. Het gaat vaak om een aantal details, maar die kunnen nu net het (gewenste) verschil maken.
Checklist marketing (in pdf)
Kan gratis worden gedownload
Wilt u regelmatig checklists ontvangen?
Stuurt u ons dan a.u.b. een bericht.
Neem vrijblijvend contact op voor vragen of meer informatie: