Ed van der Nol van Ed-Interim



Checklist communicatie video (mp4)




Checklist communicatie slideshow




Toelichting checklist communicatie



1. Stakeholders (in-&extern)


De waardering voor wat je als organisatie doet komt van interne en externe stakeholders, klanten en doelgroepen. 

Het is daarom belangrijk om die in kaart te brengen en alle relevante factoren die van invloed zijn op het bereiken van waardering daarbij mee te nemen. 



2. Uitgangspunten --> Doelen


De combinatie van uitgangspunten en doelen moet te allen tijde helder zijn en blijven bij zowel de hele organisatie als interne en externe stakeholders, klanten en doelgroepen.

Hiermee voer je frequent een dubbelcheck uit, die er voor zorgt dat je de juiste koers blijft varen. 



3. Tone of voice --> Gedrag


Alle leden van de organisatie (managers en medewerkers) dienen per project of overall te weten welk geluid de boventoon moet voeren. Iedereen moet hierin gecoacht worden. 

Daarmee wordt uniform gedrag opgebouwd waardoor iedereen altijd en overal een perfect visitekaartje wordt.



4. Organisatie --> Processen


Dan is het belangrijk om de inzet van mensen, tools,  processen, procedures en geld daarop af te stemmen en in te richten.

Mensen zijn belangrijker dan processen, procedures, tools en geld.  Mensen zorgen voor energie, beleving en verbinding. De rest zorgt voor een passende structuur. 



5. Monitoring --> Issues


Als de organisatie staat en de operatie kan worden uitgevoerd, moet er monitoring plaatsvinden ten aanzien van alle voorgaande punten.

Er zullen altijd issues komen. Het is daarom goed om daarop in te stellen. 85% van de issues is te voorspellen.



6. Interactie --> Verbinding


Als er issues zijn moeten die min of meer omarmd worden. Hoe een organisatie met issues omgaat, is één van de belangrijkste en beste kwaliteitsmeters. 

Issues moeten worden gebruikt om intern en extern te interacteren en de verbinding te versterken.



7. Feedback --> Upgrades


Bovendien levert dat feedback up, waar de hele organisatie haar voordeel mee kan doen. 

Betrek interne en externe stakeholders, klanten en doelgroepen bij dit proces. Dit levert upgrades op die perfect aansluiten op hun (emotionele) wensen. 



8. Leren --> Innoveren


De organisatie doet er zo alles aan om de waardering te krijgen die in stap 1 is  benoemd. Dit is een continu proces.

De hele organisatie, maar ook stakeholders klanten en doelgroepen leren hier (samen) van. Hiermee wordt innovatie organisch gevoed. 



Waardering nastreven


Waardering van interne en externe stakeholders, klanten en doelgroepen.



Oog voor het grote plaatje


Stem communicatie af op het grote plaatje, dan valt de rest ook op z'n plaats.



Lerende organisatie zijn


Goede communicatie leidt tot een continu leer- en innovatieproces.



Het succes van een organisatie is afhankelijk van de kwaliteit van haar communicatie

Communicatie is de achilleshiel van elke organisatie


Op abstractieniveau is dit in grote lijn het speelveld van de communicatie binnen een organisatie. Bij sommige organisaties, projecten of situaties kunnen stappen 1 en 2 omgewisseld worden, maar dat komt relatief weinig voor. 

De alledaagse interne en externe communicatie wordt ingericht op basis van bovenstaande stappen en speelveld. 



Processen, procedures, tools en geld (kapitaal, vermogen) zijn altijd ondersteunend. 

Een organisatie moet in staat zijn om voor verschillende soorten stakeholders, klanten en doelgroepen alle stappen daarop aan te passen. Het gaat vaak om een aantal details, maar die kunnen nu net het verschil maken. 



Checklist communicatie (in pdf) 

Kan gratis worden gedownload



Wilt u regelmatig checklists ontvangen?

Stuurt u ons dan a.u.b. een bericht.



Wij werken conform de Corona policy van de overheid.